مراقبت های بعد از انجام آزمایش خون

دلایلی که می تواند منجر به کبودی محل خونگیری گردد:

  • ماساژ دادن محل خونگیری:

از ماساژ دادن محل نمونه  پرهیز کنید و فقط با قرار دادن پنبه یا گاز خشک و فشارملایم حداقل 5 دقیقه مانع خونریزی شوید. وحتی اگر هنگام چسباندن چسب خونریزی کاملاً قطع نشده است پس از چسباندن چسب باز فشار دادن را ادامه دهید.

·           عدم نگهداری زمان کافی پس از خونگیری:

پس از خون گیری محل خون گیری را از روی چسب، پنبه یا گاز خشک  که روی آن قرار می دهند با فشارملایم حداقل 5 دقیقه نگه داریدو درصورتی که سریع انگشت را از محل خون گیری بردارید امکان خون ریزی زیر جلدی و در نهایت کبود شدن محل نمونه گیری وجود دارد.

 

  • لباس با آستین تنگ:

برای خونگیری لازم است فرد آستین خود را بالا ببرد. بعد از خونگیری اگر آستین لباس تنگ باشد باعث فشار در ناحیه خونگیری شده و روند خارج شدن خون ادامه پیدا می کند و از طرفی فرد با انگشت در حال فشار به ناحیه دست می باشد. در نهایت این فشار ها باعث جمع شدن خون در زیر پوست و ایجاد کبودی دست می شود. بنابراین توصیه می شود در هنگام انجام آزمایش، لباس با آستین گشادتری بپوشید. همچنین در نمونه بردای در منزل می توانید لباس راحتی برای انجام آزمایش بپوشید تا از کبودی دست بعد آن پیشگیری کنید.

  • تکان دادن دست هنگام خونگیری:

تکان دادن دست در هنگام نمونه برداری باعث پاره شدن رگ و خونریزی و در نهایت جمع شدن خون در زیر پوست و ایجاد کبودی دست می شود. بنابراین لازم است در هنگام نمونه برداری آرامش خود را حفظ کنید و از کشیدن دست و یا تکان دادن آن بپرهیزید.

  • نمونه برداری در افراد مسن:

پوست بدن با افزایش سن دچار  چین و چرک می شود و رگ های داخل بدن کمی حالت الاستیکی خود را از دست می دهند. بنابراین در هنگام نمونه برداری از این افراد ممکن است رگ پاره شود و باعث کبودی دست شود.

  • عدم وجود رگ مناسب:

بعضی مواقع به دلیل عدم وجود رگ مناسب ( خون گیری مکرر) برای خون گیری و یا شکننده بودن عروق بعد از خون گیری محل خون گیری دچار کبودی می شود.

  • اگر بعد از انجام آزمایش دست خود را رها کنید و به صورت افقی نگه دارید احتمال ادامه خونریزی وجود دارد بنابراین توصیه می شود بعد از نمونه گیری دست خود را کمی بالاتر نگه دارید تا به این صورت خون بند آید و از ایجاد کبودی دست جلوگیری کنید.
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون:

در برخی از بیماران ممکن است فرد از دارو های رقیق کننده و وارفارین مصرف کند. این دارو ها روند لخته شدن خون را مختل می کنند و باعث ادامه روند خونریزی ها و در نهایت ایجاد کبودی دست شود.

  • دارو های ضعیف کننده رگ:

برخی از دارو ها باعث تغییر در عملکرد آن‌ ها، افزایش التهاب و افزایش خونریزی در هنگام نمونه برداری و کبودی دست می ‌شود.

 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *